De luchtgekoelde
motoren van Volkswagen
De Volkswagen Kever is ontworpen door de geniale Ferdinand Porsche. Hij haalde in 1934 de opdracht binnen om een auto voor het volk te maken. De auto moest minstens 100 km/uur kunnen rijden, een hellingspercentage van 30% aankunnen, luchtgekoeld zijn, zuinig met benzine omspringen en vier personen kunnen vervoeren.
De eerste prototypes werden in 1936 gemaakt. Deze zijn door de Duitse overkoepelende organisatie voor autobouwers RDA aan harde tests onderworpen.
Ondanks het breken van krukassen, versnellingspoken en kabels van de remmen, werd toch een positief advies uitgebracht. Daarop kreeg Porsche de opdracht om nog dertig Kevers te maken. In 1937 reden deze 30 prototypes in totaal 2,4 miljoen kilometer. De prototypes hadden geen achterruit, waardoor ze iets weghadden van Kevers. Zo komt de Kever aan haar naam.
Welkom in de Wolfsburcht, ofwel het eerbetoon van André en Antoinette van Wijlen aan de luchtgekoelde modellen van Volkswagen. We gaan op de koffie bij deze bijzondere verzamelaars en struinen door hun collectie, die reikt van Kever tot Buggy en van Transporter tot Schwimmwagen.
="">
Een hele vreemde eend ↓
http://janwib.blogspot.nl/2012/12/citroen-2cv-4x4.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten