Handig: een verzekeraar die, op basis van 15 jaar ervaring, een lijstje samenstelt van auto’s die je maar beter links kunt laten liggen. De uitkomsten zullen je verrassen!
De Engelse verzekeraar Warranty Direct viert zijn derde lustrum, en zet voor de gelegenheid eens op een rijtje welke wielen je beter wel, en welke je juist beter niet kunt aanschaffen. Wat schetst de verbazing: bijna de complete top 10 staat vol metpremium Duits spul, waar we onze vingers dus niet aan zouden moeten willen branden. De Duitse premiumleugen ontmaskerd?!
Ehm, nee… De auto’s krijgen een waardering volgens een Reliability Index, waarin onder andere is opgenomen hoe vaak een auto panne heeft, maar ook wat de reparatiekosten bedragen. Ergo: hoge werkplaatsrekening = slechte waardering (meer puntje).
Tsja: een beurtje aan je Honda Jazz is voor een appel en een ei gedaan, terwijl de kosten van het fatsoenlijk op de weg houden van je bijna 4-5-600 pk sterke powerhouse nou eenmaal, eh, een factortje veel hoger liggen.
Hoe de index precies in elkaar steekt kan je hier nalezen. Ga er van uit dat het gemiddelde van de index het cijfer ’100′ is, en bekijk dan de volgende top 10, die vooral erg bruikbaar voor degene die wel pk’s wil, maar ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
#10 Citroën XM – 438
#09 Land Rover Range Rover – 440
#08 Porsche 911 (996) – 442
#07 Bentley Continental GT – 490
#06 Audi A6 Allroad – 502
#05 Mercedes-Benz CL W215 – 512
#04 Mercedes-Benz V-Klasse -547
#03 Mercedes-Benz SL R230 – 555
#02 BMW M5 E60/E61 – 717
#01 Audi RS6 – 1.282
#09 Land Rover Range Rover – 440
#08 Porsche 911 (996) – 442
#07 Bentley Continental GT – 490
#06 Audi A6 Allroad – 502
#05 Mercedes-Benz CL W215 – 512
#04 Mercedes-Benz V-Klasse -547
#03 Mercedes-Benz SL R230 – 555
#02 BMW M5 E60/E61 – 717
#01 Audi RS6 – 1.282
Bovenstaande lijst is wel interessant om de krachtpatsers eens onderling te vergelijken. Met een Continental GT ben je nog verbazingwekkend ‘goedkoop’ uit, en ook een Porsche 996 gaat nog wel. Het ding schijnt nagenoeg nooit pech te hebben, maar een gemiddelde prijs van een beurtje van £847,52 (zo’n 1.000 euro) zorgt voor een plek in de lijst. Of zou ‘t Britse wegdek de auto’s parten spelen?
Rij je een auto van Das Haus, zorg dan voor wat extra cash op je bankrekening, en de V10-monsters zijn pas echt een verschrikking voor je budget, vooral als er twee turbo’s opgeschroefd zijn. Holy Moses, 1.282 puntjes voor de RS6! Da’s een lekkere draaikolk in je portemonnee… De fun wordt duur betaald, zogezegd.