Powered By Blogger

woensdag 30 juli 2014

Oldtimer Zomerrit in de achterhoek


Prachtige toeristische route door de achterhoek

Wij reden met de Winterswijkse Oldtimer Club door het Noord-westen van de Achterhoek. Een mooie streek bekend om zijn vele kastelen.
Foto's Jan.Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !









Kasteel Hackfort 
Twee stoere torens herinneren aan de burcht die landdrost Gerrit van Hackfort in de veertiende eeuw liet bouwen. Sinds die tijd is het kasteel in bezit geweest van de adellijke families Van Hackfort en Van Westerholt. Portretten van vroegere generaties sieren de muren van de concertkamer van het kasteel.
Kasteel Wildenborch
Kasteel De Wildenborgh wordt in 1372 al voor het eerst genoemd. Het slot werd toen door de roofridders van Wisch bewoond. Wildenborgh betekent burcht in het wilde moerasgebied. De toren die zich in het front van huis bevindt, stamt af van het oude poortgebouw en is hiervan een overblijfsel. Bij het kasteel behoort een schitterende kasteeltuin.




Een klein stukje van het Varsselring-circuit, bezongen door Normaal ('t Hengelose zand) behoorde tot de rit in deze schitterende omgeving. 








Ook het bezoek aan een bijzondere tuin was een onderdeel van deze mooie rit.
Het uitgangspunt was dat de inzittende ontspannen konden genieten van deze mooie rit.






















Prachtige Videofilm ↓
                                                        http://janwib.blogspot.nl/2014/03/british-cars-en-livestyle-2014.html

vrijdag 25 juli 2014

De eerste volkswagen (Video)


De luchtgekoelde motoren van Volkswagen

 De Volkswagen Kever is ontworpen door de geniale Ferdinand Porsche. Hij haalde in 1934 de opdracht binnen om een auto voor het volk te maken. De auto moest minstens 100 km/uur kunnen rijden, een hellingspercentage van 30% aankunnen, luchtgekoeld zijn, zuinig met benzine omspringen en vier personen kunnen vervoeren. 




De eerste prototypes werden in 1936 gemaakt. Deze zijn door de Duitse overkoepelende organisatie voor autobouwers RDA aan harde tests onderworpen. 
Ondanks het breken van krukassen, versnellingspoken en kabels van de remmen, werd toch een positief advies uitgebracht. Daarop kreeg Porsche de opdracht om nog dertig Kevers te maken. In 1937 reden deze 30 prototypes in totaal 2,4 miljoen kilometer. De prototypes hadden geen achterruit, waardoor ze iets weghadden van Kevers. Zo komt de Kever aan haar naam.













Welkom in de Wolfsburcht, ofwel het eerbetoon van André en Antoinette van Wijlen aan de luchtgekoelde modellen van Volkswagen. We gaan op de koffie bij deze bijzondere verzamelaars en struinen door hun collectie, die reikt van Kever tot Buggy en van Transporter tot Schwimmwagen.

="">

Een hele vreemde eend  ↓

http://janwib.blogspot.nl/2012/12/citroen-2cv-4x4.html

vrijdag 18 juli 2014

Ferrari of Fiat Dino Spider / Coupé (Video)

Exclusieve Ferrari Dino Spider of Fiat Dino Spider

Op de Autosalon van Turijn presenteert Fiat eind 1966 de exclusieve Dino Spider. Onder het door Pininfarina getekende koetswerk gaat een heuse competitiemotor van Ferrari schuil.





Deze V6 met een cilinderinhoud van 1987 cc, drie dubbele Weber carburateurs, een aluminium blok en vier nokkenassen, is in opdracht van Ferrari door ingenieur Lampredi ontwikkeld. 



 Om de benodigde homologatie voor de Formule-2 racerij te bemachtigen, moet Ferrari van deze krachtbron in geciviliseerde vorm minimaal 500 stuks per jaar bouwen. In Fiat vindt men de ideale partner voor deze klus, want Fiat wil graag een sportief topmodel in het modelprogramma opnemen. En zo ontstaat de Dino. 


Met 160 pk bij 7.500 tpm haalt de Dino een topsnelheid van ruim 200 km/h. Een vijfbak is standaard. In het daaropvolgende jaar wordt de Spider aangevuld met een door Bertone ontworpen en geproduceerde Dino Coupé.
Deze maakt gebruik van dezelfde techniek; ten opzichte van de Spider is de wielbasis met 27 cm vergroot. In 1969 leidt de samenwerking tussen beide merken tot de overname van Ferrari door Fiat. In datzelfde jaar krijgt de Dino een nieuwe 2,4-liter motor met 180 pk. Het blok is nu van gietijzer. Tevens worden de Dino’s uitgerust met de onafhankelijke achterwielophanging van de Fiat 130. In juni 1972 eindigt de produkcie van de CoupĂ©; de Spider wordt nog tot 1974 aangeboden. In totaal komt de teller uit op 7.577 geproduceerde auto’s.