Van 1961 tot
en met 1992 bouwde Renault de legendarische 4. Generaties groeiden op met het
‘Viertje’ - in Frankrijk liefkozend Quatrelle genoemd naar de gangbare variant
4L, waarbij de L stond voor Luxe.
Bij zijn afscheid was het met ruim 8 miljoen
exemplaren de meest gebouwde Franse auto
We zijn zo hip, progressief, duidelijk en ondernemend.
Althans, dat denken wij graag.
We zijn ook bijzonder kneuterig en bescheiden.
Daar hoort een kneuterige en bescheiden auto bij.
Maar dan wel anders dan
anders, want het is Nederlands dus het is beter. Die auto was de Volvo
300-serie.
In Nederland
zijn we gezegend met diverse automerken.
Het zijn er niet veel, maar we mogen
toch trots zijn op het feit dat Joop Donkervoort al decennia lang
internationaal enorm hoog wordt aangeschreven vanwege de sportwagens die worden
gebouwd in Lelystad. Of wat te denken van Spyker, dat nog altijd een kantoor in
Het Gooi kan huren en telkens nieuwe auto’s onthuld ?
Maar de meeste Nederlandse
auto’s zijn geboren in Born. Sterker nog, met meer dan 1.100.000 exemplaren is
de Volvo 300-serie het meest geproduceerde model bij NedCar. Maar ondanks de
naam Volvo, begon de auto zijn leven als DAF.
Mercedes
W123 geen opwindende auto, maar wel betrouwbaar
De bouwreeks
W123 zette nieuwe maatstaven in voertuigveiligheid en was een van de eerst
stationwagens in zijn klasse, net als de eerste Mercedes-Benz personenwagen met
een turbodieselmotor.
Vanaf de
voorproductie, die begon in november 1975, tot productie-einde in januari 1986,
liepen bijna 2,7 miljoen auto's van de band.