Powered By Blogger

vrijdag 11 maart 2022

Een auto uit de hogere middenklasse 1968 (VideoFilm)

Audi 100/200/5000

De Audi 100 was een auto uit de hogere middenklasse van het Duitse merk Audi. Het model werd van 1968 tot 1994 geproduceerd in vier modelseries. De 100 was verkrijgbaar in twee uitvoeringen, een sedan en een stationwagen (Avant). Van de eerste en tweede modelserie was de sedan ook in tweedeursversie (coach) beschikbaar. Tevens was er van de eerste modelserie een coupé verkrijgbaar.



Met de Audi 100 C3 bereikte Audi in 1982 een wereldrecord in aerodynamica met een Cw-waarde van 0,30.

De Audi 200 was een luxueuzere en krachtigere uitvoering van de Audi 100-serie, met zaken als airco (met climate control), elektrisch bedienbare ramen en meestal een turbo. Dankzij die turbo waren de 200-C2 en de 200-C3 de snelste massage produceerde zakensedans van hun tijd.

De Audi 5000 werd van 1978 tot 1989 in Noord-Amerika als naam gebruikt voor de Audi 100, daarna heette de auto er ook gewoon 100 en 200.

De Audi 100 C4 werd in 1994 opgevolgd door de Audi A6 en S6. De eerste A6 was nauwelijks meer dan een facelift van de laatste 100.

vrijdag 4 maart 2022

De eerste foto's van deze vijfdeurs hatchback van 1964 (VideoFilm)

RENAULT 16

De Renault 16 werd in 1965 geïntroduceerd en gebouwd tot 1980. De auto werd gepresenteerd aan het grote publiek op de autosalon van Genève in augustus 1964 toen Renault de eerste foto’s vrijgaf. 

In december van hetzelfde jaar zag het eerste model het levenslicht. De auto was alleen beschikbaar als een vijfdeurs hatchback en werd uitgebracht in meerdere motorconfiguraties variërend tussen de 1, 4 liter en 1,6 liter. 




Het model was een zeer populaire auto met meer dan 1,8 miljoen geproduceerde exemplaren in 15 jaar. 

In 1966 werd het verkozen tot auto van het jaar waarbij het de Rolls Royce Shadow het nakijken gaf.

zondag 27 februari 2022

Representatieve auto uit 1967 (VideoFilm)




NSU RO 80


NSU Ro 80 kwam in 196
7 op de markt en was een limousine uit de hogere klasse die zo’n tien jaar zou worden geproduceerd. Het ontwerp van deze auto werd als zeer vernieuwend gezien voor zijn tijd door de aerodynamische vormgeving. 



Daarnaast kreeg dit model ook nog een 115 PK sterke wankelmotor wat voor die tijd ook hoogst ongewoon was. NSU paste de motor als eerste toe in 1963 maar dat was een problematische oefening.

In 1967 plande de Duitse autofabrikant NSU een grote representatieve auto om de wankelmotor een vooruitstrevend imago te geven. In die tijd maakte NSU alleen auto’s in de economy klasse. Van de Ro 80 werden in tien jaar tijd ruim 37.000 exemplaren gebouwd. De Ro 80 haalde met zijn wankelmotor een topsnelheid van 181 km/u en “sprintte” in 13 seconden naar de 100 km/u. In 1967 werd het model met overweldige meerderheid van stemmen “Auto van het Jaar”.