Powered By Blogger

maandag 13 februari 2012

Ferrari Enzo Gecrasht (Video)


Gecrashte Ferrari Enzo XX krijgt nieuw plaatwerk


In plaats van de auto af te schrijven krijgt deze Ferrari Enzo een van de mooiste vervolgverhalen mogelijk. Nog sneller, unieker en dit alles in een nieuw maatpak gestoken.



Het is natuurlijk niet prettig om met je Ferrari Enzo XX in de plomp te belanden. Voor Zahir Rana was het reden om de hele auto nog eens goed onder handen te nemen. Hij maakte van de nood een deugd. Meteen na het ongeluk zijn maatregelen genomen om het motorblok heel te houden. Het hele zaakje is direct in de WD40 ondergedompeld. Dat motorblok prepareren ze bij Edo Competition nu voor 950pk. Verder laat Zahir Rana vaardige plaatwerkers de body opknappen.
Een flinke nosejob, NACA-duct in de kap, nieuwe projector koplampen. Aan de zijkant op de neus zitten twee extra vinnen of luchtgeleiders. Veel details zoals die al op de Ferrari FXX Evoluzione zitten. De spoiler/splitter loopt nu over de hele breedte door. Achter meer gaten in de klep en er lijken zelfs aan de McLaren MP4-12C gelijkende uitlaten op te komen.
Later dit jaar moet de auto weer aan de start van de Targa Newfoundland staan. Mogelijk dan als lekkerste Enzo to date. Drie hoeraatjes voor supercar-eigenaren die de auto’s werkelijk gebruiken. (via GTSpirit.com)
De Enzo pre-crash:

vrijdag 3 februari 2012

Goedkope Bugatti Veyron


Goedkoop Bugatti Veyron rijden is mogelijk
Bugatti Veyron ford
AMSTERDAM - Een 'normale' Bugatti Veyron te duur? Geen probleem. In Palm Beach in de VS staat een replica te koop. Scheelt een hoop geld, want met een bedrag van 65.000 dollar is de auto meer dan één miljoen dollar goedkoper dan een échte Veyron.





Feitelijk koop je, de auto staat nu op eBay voor het bedrag van 65 mille te koop, een Mercury Cougar Coupé uit 2002 met een uitgebreide bodykit. Vrijwel ieder onderdeel van de Mercury is vervangen voor 'eigen' onderdelen gemaakt van composietmaterialen. Een buizenframe moet voor extra stevigheid zorgen. De huidige eigenaar, tevens de ombouwer, heeft gekozen voor een naar eigen zeggen Ferrari-rode kleur in combinatie met zwart. Exact 20 inch groot lichtmetaal moet zorgen voor de nodige 'opvulling' van de wiellasten, maar daarmee toon je direct aan dat deze Bugatti niet origineel is. Dat zal tevens blijken bij het starten. De replica wordt aangedreven door een 2,5 liter V6-motor, tien cilinders minder dan in een échte Veyron. Verwacht dus geen 1001 pk maar 170 pk...
VIERZITTER
Waar de meeste replica's alleen aan de buitenzijde gemodificeerd zijn, heeft de eigenaar van deze nep-Bugatti duidelijk meer oog voor detail. Italiaans leder op de zetels en het welbekende Veyron-dashboard zijn duidelijk herkenbaar in het interieur. Het meest opvallende interieurdetail? Dat zijn er twee: de snelheidsmeter die tot 400+ km/h loopt en de achterbank. Ja, in een echte Veyron kun je maar één Anita meenemen.



donderdag 26 januari 2012

Ferrari 550/575 Maranello (1996-heden)


Ferrari 550 Maranello


Op de Nürburgring trekt Ferrari-baas Luca di Montezemolo in 1996 samen met ontwerper Sergio Pininfarina het doek van de nieuwe 550 Maranello, de opvolger van de Testarossa/F512M. Bij de ontwikkeling stond praktische bruikbaarheid voorop, reden waarom de 550 een voorin geplaatste 12-cilinder heeft (dat schept bruikbare bagageruimte achterin, alsmede een ruimer interieur) en een ruime instap. Met de 550 moet de rijke GT-traditie van weleer nieuw leven ingeblazen worden. Veel aandacht is besteed aan de aërodynamica. De auto moet snel en stabiel zijn zonder ontsierende spoilers. Zelfs de bodem is, net als bij de F1-bolides, geheel gladgestreken. Om gewicht te sparen, is het koetswerk geheel van aluminium.




De 48-kleps V12 heeft, zoals de naam al aangeeft, een cilinderinhoud van 5,5 liter en levert 485 pk bij een bloedstollende 7.000 tpm. Het variabele inlaatsysteem en de uitlaat met variabele tegendruk doen de rest. De 550 is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 320 km/h. Dat is – ondanks het met ruim 230 kg gestegen gewicht – sneller dan de F512M, die bovendien op thuiscircuit Fiorano exact 0,3 seconden langer doet over één ronde.



De met 448 gebouwde exemplaren uiterst zeldzame 550 Barchetta (open uitvoering) verschijnt in 2001. Deze heeft geen volwaardige cabriokap, slechts een nooddakje. In 2002 vervangt de sterkere 575M Maranello de 550. De ‘M’ staat voor Modificata, wat duidt op de opwaardering met een 515 pk leverende 5,7-liter V12 en de lichte aanpassingen aan ex- en interieur. Tevens is voortaan de Ferrari F1-schakeling leverbaar op de 575M. In 2004 verschijnt ook van de 575M een open versie met een wegklapbaar glazen dak, de Superamerica; tevens krijgt de 575M er 25 pk bij.

Technische gegevens Ferrari 550/575 Maranello

Type550 Maranello575M Maranello
Bouwjaren1996-20022002-2004
Bouwwijze12 cil., V12 cil., V
Cilinderinhoud5474 cc5748 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen485 pk/7000 tpm515 pk/7250 tpm
Koppel568 Nm/5000 tpm588 Nm/5250 tpm
Lengte455 cm455 cm
Breedte193 cm193 cm
Hoogte128 cm128 cm
Wielbasis250 cm250 cm
Massa1690 kg1730 kg
Topsnelheid320 km/h325 km/h
Acceleratie4,4 s4,2 s
Prijs--
Productieaantal-