Powered By Blogger

maandag 16 april 2012

Klassieker en Oldtimertoerrit 2012

Een prachtig Internationaal Oldtimerevenement  in Winterswijk.

De Winterswijkse Oldtimer Club is een club voor liefhebbers van klassieke auto's en oldtimers van alle merken en type's.
Zij organiseren diverse activiteiten zoals rondritten, technische dagen, bezoeken aan oldtimerevenementen enz.



Het doel van de club is om in een gezellige en ontspannen sfeer met z'n allen te genieten van onze klassiekers.

Foto's Jan Wibbelink.







Op zondag 15 april vond het internationale voorjaarstreffen plaats rondom de Venemansmolen in Winterswijk.Een uitstekende locatie voor een oldtimer treffen. De voertuigen zijn minimaal 25 jaar oud.























Wij komen hier al enkele jaren met onze oldtimers omdat het er erg gezellig is.
Het weer was dit keer niet zo geweldig, maar we hebben een prachtige dag gehad met een toerrit door de schitterende omgeving van Winterswijk.















British Cars & Lifestyle 2012  ↓ ↓

http://janwib.blogspot.com/2012/03/britsh-cars-en-lifestyle-2012.html












Klik hier om een bijzondere 
 Mercedes te zien ↓ ↓

vrijdag 6 april 2012

Mercedes 300SL Gullwing 1957 (Video)


Yep, de Mercedes-Benz 300SL Gullwing werd in 1999 zelfs tot sportwagen van de eeuw gekozen.


Origineel was de auto bedoeld als racewagen, de letters SL staan dan ook voor Sport Leicht.

 



De coupé werd in 1954 geintroduceerd en kreeg al snel de bijnaam “Gullwing“, omdat de auto op een vogel met gestrekte vleugels lijkt (als beide deuren open staan). Het is de eerste productie-auto met een viertaktmotor met directe benzine-injectie.→ →  FILMPJE! 

  http://www.abhd.nl/video/mercedes-300sl-gullwing/

Het is waarschijnlijk één van de meest begeerlijke auto’s uit de vorige eeuw. Wouter had onlangs het geluk om een proefrit te maken, op video uiteraard!

donderdag 29 maart 2012

Mercedes van 2,8 mln in beslag genomen tijdens beurs



Het volgende verhaal heeft nog het meeste weg van een horror. De Nederlandse verzamelaar Frans van Haren stond vorige week met zijn recent aangeschafte peperdure Mercedes-Benz 500 K Roadster te pronken op Techno Classica in Essen toen de Duitse justitie zijn auto in beslag kwam nemen.


 Het nageslacht van de oorspronkelijke eigenaar meende namelijk dat de auto ooit van hun ‘gestolen’ was, en dus wilden ze de auto terug hebben. Bye, bye investering van 2,8 miljoen euro.





Laten we even enkele maanden terug gaan om te begrijpen waar dit over gaat. Vorig jaar augustus kocht de Nederlander Frans van Haren tijdens een veiling van RM Auction in Monterey een prachtige klassieke Mercedes voor het bedrag van $3.767.500 (2,8 miljoen euro).

Trots als een pauw nam de nieuwe eigenaar deze auto vorige week mee naar de Techno Classica beurs in Essen. Hij wilde zijn recent aangeschafte Mercedes-Benz 500 K Roadster by Sindelfingen (1935) namelijk graag aan de wereld laten zien. Alleen wist hij niet dat familie van de oorspronkelijke eigenaar (Hans Friedrich Prym) er beslag op zou laten leggen.
Het verhaal was altijd dat Prym zijn Mercedes in 1945 verkocht zou hebben aan een Amerikaanse soldaat en dat zijn auto daarom in de VS terecht zou zijn gekomen. De familie van Prym stelt echter dat de auto destijds ‘gestolen’ is en daarom willen ze hem terug hebben. Als je leest hoe RM Auctions de geschiedenis van de auto vorig jaar omschreef, dan valt het al op dat er een ‘gat’ in zit:
Following the Motor Show it remained in Berlin until March 22 when it was shipped to the Mercedes-Benz agency in Aachen, Germany. The Kommission paper identifies it as sold a month later, on April 25, 1935, to Hans Friedrich Prym of Stolberg. Prym’s family company had developed the press fastener, i.e. “snap,” for clothing and apparel in 1903, establishing a leading position in that field that continues to the present day.
Its interim history is unknown at this time, but when it turned up in the collection of pioneer collector Russell Strauch in the 1970s, it was still in excellent original condition.
Daarna zou de auto nog diverse eigenaren in de VS hebben gehad, en daarna heel lang deel uitgemaakt heeft van de Lyon Family Collection, om uiteindelijk in Nederland terecht te komen. Waarom die Duitse familie niet eerder aan de bel heeft getrokken is ons onbekend, maar het is wel een raar verhaal. Zijn ze op geld uit? Of is het een terechte claim?
Sowieso is het complete verhaal op de site van RM Auctions over deze auto leuk om te lezen. Zo kom je te weten dat er van de Mercedes 500 K slechts 342 exemplaren gebouwd zijn, waarvan er 29 een Roadster of Spezial Roadster body hadden. (bron: prewarcar.com, via: automobielmanagement.nl)
PS Een geluk bij een ongeluk is dat het geen illegale replica is, want die gooit Mercedes zo de schredder in.


http://www.quotenet.nl/quote-500/duitse-justitie-neemt-oldtimer-frans-van-haren-in-beslag.php