Powered By Blogger

vrijdag 7 september 2012

BMW 8 serie 1989-1999 (video)


 

BMW 8 serie 

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de BMW 8-serie! Bij BMW M steken ze bepaald niet onder stoelen of banken dat ze graag een eigen supercar zouden ontwikkelen.


 Wat ze bij Quattro GmbH kunnen, kunnen wij beter lijken ze wel te denken. Het is alweer even geleden dat de M-divisie helemaal los mocht gaan. Natuurlijk zijn modellen als de M3 of M5 geweldig, maar niet zo speciaal als bijvoorbeeld een R8. Omstreeks 1990 was de Motorsport afdeling druk bezig met een zo’n, maar de M8 kwam er nooit. Het bleef bij een, overigens ook bepaald niet kinderachtige, 8-serie. Op het moment dat de 6-serie op z’n laatste benen liep kwam BMW met de 8-serie op de markt. Niet ter vervanging, want de 8-serie was op een heel ander, lees: vermogender, publiek gericht. Dat moest ook wel, want in de drie jaar dat het model in ontwikkeling was werd er meer dan anderhalf miljard Mark in gestoken. Dat leidde tot de komst van de 850i voor modeljaar 1990. Afgezien van de opmerkelijke styling gooide de 8-serie vooral hoge ogen dankzij z’n waanzinnige motor, een 5,0-liter V12 met 300 pk. 

Kopers konden kiezen tussen een viertraps automaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak. Later werd dit model de 850Ci, hoewel het niet precies duidelijk is wanneer of waarom de C werd toegevoegd. Temeer daar er rond die tijd een andere V12-motor kwam, een 5,4-liter met 326 pk. Toch werden zowel de 5.0 als de 5.4 in 1994 naast elkaar geproduceerd, beide onder de naam 850Ci. Ondertussen had men de topcoupé met de komst van de 840Ci bereikbaarder gemaakt voor een breder publiek. Vanaf 1993 wordt de ‘instapper’ geleverd met 4,0-liter V8, vanaf halverwege 1995 is de 840Ci een 4.4. Deze motor blijft tot het einde van de 8-serie, in 1999, in productie.


 Absolute top Aan de absolute top van het gamma wil men bij BMW de M8 introduceren. De plannen voor deze Ferrari-killer zijn bloedserieus. Dat blijkt wel uit het feit dat de M-afdeling de bestaande V12 zo grondig aanpakt dat deze een geheel nieuwe motorcode meekrijgt. Er bestaat zelfs al een rijdend prototype van de 558 pk sterke M8 als de top van BMW besluit de stekker uit het project te trekken. Het blok vond, in aangepaste vorm, overigens wel z'n weg naar de McLaren F1. De M8 verdwijnt in de vergeetkelder en pas in 2010 geeft het bedrijf überhaupt het bestaan van het testmodel toe. Op 2 juli van dat jaar wordt, in het bijzijn van de pers, alsnog het doek van de M8 getrokken. Hoewel het dus nooit zover gekomen is, is de invloed van M toch nog voelbaar in een productiemodel.

 

De BMW 8CSI beschikt over een tot 5,6-liter opgeboorde V12 met 380 pk en heeft altijd een handgeschakelde zesbak. Maar ook het chassis en de wielophanging werden herzien, de 850CSi heeft zelfs een meesturende achteras. Bovendien is aan het chassisnummer af te lezen dat de 850CSi door BMW Motorsport werd gebouwd en niet door BMW AG. Het VIN nummer van alle 850CSI’s begint namelijk met de letters WBS, terwijl gewone BMW’s beginnen met WBA. Volgens liefhebbers is de 850CSi eigenlijk een teruggeschroefde versie van de auto die nooit werkelijkheid werd. Zo'n 850CSi is niet echt behelpen, maar hadden ze die M8 maar gebracht...

De nieuwe BMW concept

zondag 26 augustus 2012

Zandsculpturen Festival Winterswijk (videofilm)

ZANDSCULPTUREN  Je kijkt je ogen uit !

We stonden op camping de Vreehorst en brachten een bezoek aan de zandsculpturen in Winterswijk. Maar liefst 500.000 kilo zand is aangevoerd om 9 zandsculpturen in Winterswijk mogelijk te maken door 9 bouwers uit de hele wereld en staan opgesteld aan de rand van Winterswijk..

Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


Het was is leerzaam uitje.Leren hoe zandsculpturen worden gemaakt. Leren over de dinosauriërs uit Winterswijk en de bijzondere geschiendenis van het festivalterrein: een oude grafheuvel vol urnen uit de late bronstijd (circa 1000-700 vC). 




Leren over de gedeelde geschiedenis met Duitsland en kom alles te weten over de op festival gelegen molen Bataaf. Festivalterrein: het zandsculpturenfestival vindt plaats op een unieke locatie.



Dit bijzondere verleden dient tevens als natuurlijke kapstok. Het festival biedt een bijzondere reis door de tijd, met de geschiedenis van Winterswijk en directe omgeving als leidraad. Deze begint uiteraard bij de unieke Steengroeve, waar aardlagen aan oppervlakte komen die wel 240 miljoen jaar oud zijn. En waar echte Winterswijkse dinosaurussen zijn gevonden.









vrijdag 24 augustus 2012

Lamborghini Countach VriMiBolide: (Video Test Drive)


24 augustus 2012 | 14:50 | Tekst: Marco Gorter Print Mail Houd me op de hoogte Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lamborghini Countach! Er is een hele simpele manier om te bepalen of een auto een supercar is: hoeveel jongetjes hebben er een poster van boven hun bed. Gemeten naar deze maatstaf is de Lamborghini Countach waarschijnlijk de ultieme supercar, een hele generatie autoliefhebbers groeide immers op met deze auto aan de muur.




 Begin jaren ’70 werden de eerste schetsen voor de vervanger van de Miura getekend, volgens de overlevering werd de naam bedacht door meester-ontwerper Nuccio Bertone. Countach is een uitroep in het Piëmontisch, een taal die wordt gesproken in het noordwesten van Italië. De uitspraak wordt doorgaans gedaan wanneer mannen een hele mooie vrouw zien. Blijkbaar vond Bertone het ontwerp van Marcello Gandini dus erg geslaagd. En hij was niet de enige, want toen de auto in 1974 op de markt kwam, veranderde er iets in de autowereld. Het extreem lage en hoekige dat moderne supercars kenmerkt, werd voor een groot deel gepionierd door deze auto en ook de naar boven openende “Lamborghini”-deuren zijn een Countach-vinding. Maar niet alleen het design was adembenemend, ook de techniek mocht er zijn. Eigenlijk zou er een nieuwe 5,0-liter V12 worden ontwikkeld voor de nieuwe Lambo, maar in 1974 kwam de auto toch met de 4,0-liter twaalfcilinder van de Miura op de markt. Toch was er nieuws, want de motor werd voor het eerst in lengterichting geplaatst, met de versnellingsbak voor de motor en het differentieel erachter. De eerste series Countach werd LP400 gedoopt, naar de 4,0-litermotor. Met 375 pk was de twaalfcilinder zeer potent en het gewicht was dankzij een buizenframe met aluminium koets erg laag; de originele Countach woog nog geen 1.400 kg. Later werd de motor vergroot naar 4,8-liter, maar pas in 1985 kwam het potentieel echt tot z'n recht. In dat jaar introduceerde het merk de QV, kort voor QuattroValvole, oftewel vier kleppen per cilinder. De cilinderinhoud groeide naar 5,2 liter en het vermogen naar 461 pk, waarmee de wilde stier de titel van snelste auto ter wereld weer terugveroverde op de Ferrari Testarossa. 




Overigens bleef de Countach in Europa altijd trouw aan de zes Weber-carburateurs, in de VS werd de QV geleverd met injectie, maar die had slechts 420 pk. Pas met de komst van de Diablo ging Lamborghini in Europa over op inspuiting. Pas in 1987 kon je als modale autoliefhebber met de Countach rijden. Check deze nostalgische video!