De Lotus-soap heeft weer een nieuwe aflevering uitgezonden. Kwamen eerder nog berichtten dat er voorlopig geen enkel nieuw model meer het levenslicht zou zijn, vandaag krijgen we te horen dat de Esprit het Lotus-bloedbad heeft toch overleefd
De nieuwe Maleise eigenaar DRB-HICOM zegt tegen onze collega's bij AutoExpress niet alleen dat de ontwikkeling van de Esprit toch gewoon doorgaat, hij garandeert bovendien dat de productielijn in Engeland blijft en dat geen van de 1.189 werknemers hun baan zullen verliezen.
Pittige beloften over een merk zich in zulk zwaar weer bevindt. "Lotus is een Engels merk, en daarom blijft Herthel de thuisbasis. Lotus is niet alleen belangrijk voor de Engelse economie, maar ook voor de hele regio Norfolk," zegt Aslam Farikullah, hoofd van DRB-HICOM.
Volgens Farikullah ligt niet alleen op de Esprit, maar ook op de huidige Elise, Exige en Evora. Die moeten volgens de Maleise baas nog bijgeschaafd en verder geperfectioneerd worden. "We moeten realistisch blijven en de basis van het bedrijf goed op orde krijgen. Daarna gaat we kijken naar de mogelijkheid voor nieuwe modellen. We zijn erg enthousiast over Lotus en ons doel is om het bedrijf te laten groeien," zegt Farikullah.
Zoals bekend gaat het al even niet zo best met Lotus. In het Verenigd Koninkrijk werden dit jaar tot nu toe slechts 118 auto's verkocht. Wel zijn er zo'n 700 Lotussen geƫxporteerd naar het buitenland. Ook op bestuurlijk niveau is er het een en ander gebeurd dat de naam van de Britse sportwagenfabrikant geen goed heeft gedaan.