Primošten een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust
Primošten is een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust tussen Šibenik en Trogir. Wat Primošten zo bijzonder maakt is haar prachtige oude huisjes, allemaal tegen elkaar aan gelegen op een klein schiereilandje met een kerkje aan de top.
Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !
Je kunt te voet helemaal rond het eilandje lopen, waarbij je aan de ene kant de gezellige oude huisjes en steegjes ziet, en aan de andere kant de zee, die op sommige plekken diep beneden je ligt, waardoor je de krachtige golven tegen de rotsen kunt zien en horen slaan.
Het schiereilandje is met het vaste land verbonden door een kleine brug.
Binnen het oude centrum, op het schiereilandje, vind je het centrale plein van Primošten waar in de zomermaanden ‘s avonds regelmatig live muziek te horen is. Ook liggen hier veel restaurants en gezellige terrasjes.
Net ten zuiden van het plein (aan het wandelpad dat rondom het eilandje loopt) ligt de haven met een lange rij restaurants en café’s.
Eind jaren vijftig wordt duidelijk dat Renaults 4CV begint te verouderen. De ontwikkeling van de R4 als opvolger van de 4CV wordt gestart met de volgende uitgangspunten: de R4 moet maximaal gebruiksgemak bieden, comfortabel zijn op elk wegdek, betrouwbaar zijn onder alle (klimaat)omstandigheden en eenvoudig te onderhouden.
Het zal niemand verbazen dat de ongecompliceerde en praktische R4 de rechtstreekse concurrentie met de Citroën 2CV moet aangaan. Een eerste prototype is klaar in 1958. In feite is de uiteindelijk in oktober 1961 geïntroduceerde R4 de eerste hatchback ter wereld, met zijn grote achterklep (of ‘vijfde deur’) en uitneembare achterbank. De schakelpook van de 3-versnellingsbak is hoog bovenin het dashboard geplaatst. De meeste concurrenten hebben of wel stuurschakeling of wel vloerschakeling.