Powered By Blogger

dinsdag 11 juni 2013

Krka het mooiste park van Europa (Videofilm)


Nationaal park Krka 

Op een steenworp afstand van Sibenik ligt het op een na jongste nationale park van Kroatie, alweer een van de natuurpareltjes van Kroatie en alweer een must op u reis door dit mooie land.  ↓
Kijk ook bij categorieën onder vakantie Kroatië 2013.


Het werd in 1985 gereed gemaakt en is bedoeld om het fraaie stroomgebied van de rivier de Krka te beschermen. De rivier, 72 km lang, ontspringt aan de voet van het Dinarisch gebergte bij de plaats Knin. Daar van daan gaat het water door een onvervalst karstlandschap naar de kust, waar de Krka uiteindelijk in de Baai van Sibenik uitkomt. 
Foto's Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

Op weg naar de zee heeft de rivier het karstlandschap diep ingevreten, met een serie spectaculaire watervallen als gevolg. Voorbij de kloven van Medu Gredama beginnen de eerste stroomversnellingen, ter hoogte van de doorgang Roski Slap. 
Het wilde water mondt uit in een lang en vredig meer dat een van de mooiste plekken van de streek van Sibenik is.↓
http://janwib.blogspot.com/2013/06/sibenik-kroatie.html



 Op het eilandje (Visovac) in de meer bevind zich een 15de eeuws franciscanenklooster, gebouwd op de plek van een nog ouder kapel. 
Het huidige klooster gebouw is uit de 17de eeuw.




Ten zuiden van het meer liggen de watervallen Skradinski Buk, de meest bezochte en spectaculaire van het park. Hier doet zich ongeveer hetzelfde geologische fenomeen voor als aan de beroemde Plitvicemeren. 


De erosie van rotswanden en rivierbedding heeft in de loop van duizenden jaren een massa sediment opgeleverd, zodat bij elke oneffenheid in het relief en bij elke flessenhals een natuurlijke barriere van poreuze steen(travertijn) werd opgeworpen, vaak bedekt met weelderige tropische plantengroei en een schat aan vissen en vogels.

Al met al een schitterende natuurpracht!

vrijdag 7 juni 2013

Bugatti-rijder crasht


Bugatti-rijder crasht en duikt gelijk de kroeg in !


Met dank voor de tip aan Peter Wibbelink.
Stel je hebt een hoog bejaarde Bugatti T13 uit 1924. Dan koester je die natuurlijk totdat je erbij neervalt. Je zet hem altijd binnen, en als je er al mee gaat rijden is dat heel voorzichtig.
Ene meneer Burgess (56) dacht daar toch anders over.




Hij deed afgelopen zondag mee aan de Prescott Speed Hill Climb in het Engelse plaatsje Winchcombe. Met zijn T13 raasde hij over de weg… totdat de remmen het vlak voor een scherpe bocht begaven. Het object ter waarde van 250.000 pond kukelde om en meneer knalde met zijn hoofd bijna op de vangrail.

Wonder boven wonder hield de held met helm en chloorbrilletje er niks aan over. Sterker nog, hij stond op en dook de dichtstbijzijnde kroeg in. Proost !

Nog meer Bugatti's bij rally in Markelo ↓

http://janwib.blogspot.com/2012/04/bugattis-bij-de-pot-in-markelo.html


donderdag 6 juni 2013

Sfeervol schiereilandje Primošten


Primošten een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust

  
Primošten is een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust tussen Šibenik en Trogir. Wat Primošten zo bijzonder maakt is haar prachtige oude huisjes, allemaal tegen elkaar aan gelegen op een klein schiereilandje met een kerkje aan de top.

Een bezoek aan dit plaatsje is zeker de moeite waard als je tussen Split en Šibenik aan het reizen bent.
Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


 Je kunt te voet helemaal rond het eilandje lopen, waarbij je aan de ene kant de gezellige oude huisjes en steegjes ziet, en aan de andere kant de zee, die op sommige plekken diep beneden je ligt, waardoor je de krachtige golven tegen de rotsen kunt zien en horen slaan. 



Het schiereilandje is met het vaste land verbonden door een kleine brug.


Binnen het oude centrum, op het schiereilandje, vind je het centrale plein van Primošten waar in de zomermaanden ‘s avonds regelmatig live muziek te horen is. Ook liggen hier veel restaurants en gezellige terrasjes. 



Net ten zuiden van het plein (aan het wandelpad dat rondom het eilandje loopt) ligt de haven met een lange rij restaurants en café’s.









In Sibenik vlakbij Primosten is een oude Renault dealer gevestigd in een nieuw pand die vroeger veel Renaults R4 verkocht hebben.


Eind jaren vijftig wordt duidelijk dat Renaults 4CV begint te verouderen. De ontwikkeling van de R4 als opvolger van de 4CV wordt gestart met de volgende uitgangspunten: de R4 moet maximaal gebruiksgemak bieden, comfortabel zijn op elk wegdek, betrouwbaar zijn onder alle (klimaat)omstandigheden en eenvoudig te onderhouden.
Het zal niemand verbazen dat de ongecompliceerde en praktische R4 de rechtstreekse concurrentie met de Citroën 2CV moet aangaan. Een eerste prototype is klaar in 1958. In feite is de uiteindelijk in oktober 1961 geïntroduceerde R4 de eerste hatchback ter wereld, met zijn grote achterklep (of ‘vijfde deur’) en uitneembare achterbank. De schakelpook van de 3-versnellingsbak is hoog bovenin het dashboard geplaatst. De meeste concurrenten hebben of wel stuurschakeling of wel vloerschakeling.