Powered By Blogger

woensdag 18 september 2013

Winterswijkse nazomer op camping Vreehorst (videofilm)




Winterswijk ligt in een schitterende omgeving !




Winterswijk is omgeven door 9 buurtschappen die tezamen een mooi decor vormen voor een fietstocht.
In de achterhoek ligt een fietsroutenetwerk van honderden kilometers.
Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !









Video De Wederik. Gerard te Wierik.


Een verblijf op camping Vreehorst is aan te bevelen. Er zijn legio mogelijkheden voor een fietstocht in de omgeving van Winterswijk.


Op uitgaansgebied heeft Winterswijk met name op het culinaire vlak ook veel te bieden.




Zowel in het centrum als in het prachtige buitengebied vindt u bijzondere restaurants, cafés en lunchrooms. Dus wilt u een lekker ontbijtje, een gezellige lunch, een high-tea of een uitgebreid diner? Dan komt u in Winterswijk helemaal aan uw trekken.


De Winterswijkse Oldtimer Club is ook erg actief met activiteiten in de omgeving van Winterswijk.↓

zaterdag 14 september 2013

Bloemencorso Lichtenvoorde (Videofilm)



Op een na grootste corso ter wereld

Het Bloemencorso in Lichtenvoorde is een bloemencorso rondom het centrum van de Nederlandse plaats Lichtenvoorde, dat elke tweede zondag van september plaatsvindt. Naast een optocht van praalwagens bestaat het evenement ook uit straattheater en trekken verschillende showkorpsen door de straten. In 2013 werd een plaatsingsverzoek ingediend om het Lichtenvoordse corso op de lijst van het Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed te krijgen.
 Het corso is volgens de organisatoren
het op een na grootste corso ter wereld !



Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !





















Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

















Eerste prijs Blik op de Weg 










zaterdag 31 augustus 2013

BMW op de rand van de afgrond (Video Odtimers in Waalwijk )




  BMW balanceert in 1959 op de rand van de (financiële) afgrond



 BMW balanceert op de rand van de afgrond; slechts een wonder kan de firma redden van de ondergang. Dat wonder komt in de vorm van Herbert Quandt, die het merendeel van de aandelen opkoopt en voor een forse kapitaalinjectie zorgt. Daardoor krijgt BMW eindelijk de middelen om de broodnodige middenklasse sedan te ontwikkelen. 





Op de IAA van 1961 is het zover: de BMW 1500 (ook wel ‘De Nieuwe Klasse’ genoemd) wordt aan het publiek getoond. Het design is in samenwerking met Michelotti tot stand gekomen en vertoont voor het eerst de kenmerkende Hofmeister-knik in de C-stijl. Het onderstel is voor die tijd ongekend stug. De nieuw ontwikkelde viercilinder van 1.499 cc levert 80 pk, voldoende voor een vlotte rijstijl. 




De roep om meer vermogen blijft echter niet uit, en dus zien in 1963 de 10 pk sterkere 1800 met 1,8-liter viercilinder en de zeer sportieve 1800 TI het levenslicht. 




De snelle TI heeft 110 pk en daarmee kan een top van 175 km/h worden gehaald. Een sprintje naar de 100 km/h is mogelijk in 10,3 seconden. Voor die tijd sportwagenprestaties! Geen wonder dus, dat de pers zich een beetje zorgen maakt over het feit dat zo’n snelle automobiel nu voor veel mensen bereikbaar is. 




Men hoopt, dat de BMW-dealers zo verstandig zijn om de minder geoefende rijders de tammere 1800 te adviseren. Want: “…een auto met een dergelijk hoog prestatieniveau is niet bedoeld om er brood mee te gaan halen…”.




 In 1964 wordt de 1500 door de 3 pk sterkere 1600 vervangen. Door de 1,8 te vergroten tot 1.990 cc haalt men nog meer pk’s uit de viercilinder. Deze motor wordt vanaf 1966 met 100 en 120 pk gebruikt voor de nieuwe 2000’s, luxueuze en snelle uitvoeringen van de Nieuwe Klasse. 


Het interieur is luxer aangekleed en uiterlijk is de auto herkenbaar aan de rechthoekige in plaats van ronde koplampen. Ook de achterlichten zijn groter en anders van vorm. De 120 pk versie met dubbele carburateurs vinden we in de 2000 TI (echter met het sobere uiterlijk van de 1800 TI) en 2000 tilux. Laatstgenoemde model wordt in 1969 vervangen door de 130 pk ophoestende 2000 tii, met injectie. In 1972 wordt de Nieuwe Klasse opgevolgd door de 5-serie.