Powered By Blogger

zondag 20 september 2015

Opel of Ford (Video DubbelTest)


Opel en Ford waren vroeger twee echte concurenten

Zo spraakmakend als de eerste generatie van Fords Escort was, werd de tweede generatie – gebouwd van 1975 tot 1980 – niet. Of dat te maken had met de wat tammere vormgeving of het feit dat de auto minder prijzen in de wacht sleepte in de race- en rallysport, is niet helemaal duidelijk. 



Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !
In tegenstelling tot de eerste Escort was deze auto niet in Engeland, maar in Duitsland ontwikkeld en daar werd ‘ie dan ook gebouwd. 
Hij was vanaf januari 1975 leverbaar met een 1.297 cc en een 1.598 cc viercilinder die 73 dan wel 84 pk leverde, maar al twee maanden na de introductie op de salon van Frankfurt, stond er een snelle RS 1800-versie op de autosalon van Genève en weer even later volgde de RS 2000. 
Deze had weliswaar dezelfde viercilinder met 1.993 cc als zijn voorganger, maar leverde nu 110 in plaats van 100 pk. Aan het onderstel had men ook de nodige wijzigingen doorgevoerd en dus was het voor zijn tijd een serieus snelle auto. 
Rondom trof je stabilisatorstangen en vooraan schijfremmen. Natuurlijk was er - net als in het geval van de eerste serie - ook een versie tussenin die ‘Mexico’ heette. Deze kwam met 95 pk sterke 1600 cc-motor. 
Dat Ford deze Escort vooral op de man (of vrouw) met sportieve ambities richtte wordt duidelijk aan de hand van een prachtig promotiefilmpje met de coureurs Jackie Stewart en met zelfs een eigen gecomponeerd lied. 
Het is te zien op Rsonersclub ↓
               
www.rsownersclub.co.uk/video/escortmk2.wmv



De eerste Opel Kadett was er vooral gekomen om de Volkswagen Kever te beconcurreren en slaagde daar heel goed in. In drie jaar tijd – van 1962 tot en met 1965 - verkocht Opel er bijna 650.000 van, en dat was een record. 
Opel had de smaak dan ook goed te pakken en besloot in lijn met de Rekord al in 1965 met een opvolger voor de Kadett te komen.



We starten de motoren en spruitjeslucht vermengt zich bijna als vanzelf met benzinedamp… Op zoek naar de leukste Hollandse klassieker!

zaterdag 12 september 2015

Prachtig Concours d'élégance (VideoFilm)



Spectaculair Frans feestje bij kasteel Cantilly

Vorig weekend vond in het Franse Chantilly voor de tweede keer het Chantilly Arts & Elegance Richard Mille plaats. Onderdeel daarvan was een prachtig concours d'élégance waar je werd ondergedompeld in een bodemloze bak exoten !



Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !






Sinds 2014 wordt in de kasteeltuinen van het uit 1560 stammende kasteel Chantilly in het gelijknamige plaatsje een nog relatief onbekend Concours d'élégance gehouden. Voor wie het gemist heeft, hebben we een uitgebreide fotospecial in elkaar gedraaid die een indruk geeft van de enorme diversiteit van het spectaculaire Franse feestje

dinsdag 8 september 2015

Schitterende Historic Grand-Prix in Zandvoort (Video)




Historic Grand Prix Zandvoort groot succes

De Historic Grand Prix Zandvoort trok meer bezoekers dan ooit; in drie dagen tijd kwamen 52.500 liefhebbers van historische autosport naar Circuit Park Zandvoort. 
Bekende coureurs uit binnen- en buitenland vermaakten zich ook uitstekend.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !





Jan Lammers had een druk weekend tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. “Ik neem deel aan de BMW High Speed Demo Laps met een March-BMW Formule 2 en een BMW M1 Procar. 
Ik ben van de partij tijdens handtekeningsessies en tussendoor ontmoet ik veel mensen die met mij op de foto willen en mijn handtekening vragen.” Lammers genoot. “Ik kom veel mensen tegen van vroeger. Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat veel toeschouwers de racetijden van vroeger komen herbeleven tijdens dit evenement. 



De Historic Grand Prix Zandvoort trekt veel toeschouwers die vrienden of familie hebben meegenomen en hen laten zien wat zij vroeger hebben gezien. Ze vertellen hun ervaringen door en leggen uit wat er allemaal te zien is. Mensen delen hier hun passie.”