Weerzinwekkende Snelheid
Tegenwoordig zijn vrijwel alle 911’s voorzien van een turbo. Desondanks staat het maar bij één variant achterop de kofferklep en dat is het origineel. Sinds decennia goed voor een bizarre cocktail van weerzinwekkende snelheid en verbluffende inzetbaarheid. Bij 30 km/h in '3' hangt de naald van de toerenteller loom onderin.
Ergens in de verte rommelt de traditionele boxermotor z'n karakteristieke soundtrack.
De zit is laag maar niet oncomfortabel. Eigenlijk is er geen enkele reden om aan te nemen dat je in een auto zit die zo snel is dat je er hele serieuze motorfietsen mee zoek rijdt bij een stoplichtsprintje. Maar één druk op het gaspedaal is voldoende om jezelf én de 3,8-liter boxermotor ruw wakker te schudden.
De PDK staat in manual, dus blijft in de derde versnelling. Toch is het alsof er een orkaan opsteekt die precies in je rug staat. De toerenteller schiet omhoog voorbij de 2.000 toeren en het bizarre koppel van 710 Nm laat zich in z'n volle glorie gelden.
Ondertussen schiet de snelheidsmeter zo snel omhoog dat je even bang wordt dat-ie af zal breken.
De soundtrack van de boxermotor gaat over van een onregelmatig gegorgel in een gebulder dat doet denken aan heftig onweer, maar dan permanent. Tegen de tijd dat de toerenbegrenzer bij 7.000 in zicht komt zijn geluid en versnelling niet meer te bevatten. En dat allemaal door even in de derde versnelling gas te geven.