Testrit met sportwagen van 140.000 euro eindigt in drama
AD.Testrit met
auto van 140.000 euro eindigt in drama: auto total loss, bestuurder met spoed
naar ziekenhuis.
Tijdens een
testrit is vanochtend om 11.30 uur een auto van autohandelaar Louwman Exclusive
Cars tegen een boom aan gereden.
Dat gebeurde op de Proostwetering in Utrecht.
De bestuurder is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
Het zou gaan
om een man die op het moment van een ongeluk een testrit maakte in de Morgan,
een auto van ruim 140.000 euro. Autohandelaar Louwman, de enige verkoper van
deze auto's in Nederland, laat weten op de hoogte te zijn van het ongeval.
,,Het voornaamste voor ons is nu hoe het met de bestuurder gaat. De auto is op
dit moment minder relevant”, zegt directeur Arjen van Beek.
Bijna
vijftig jaar lang heeft Ford in Nederland auto’s gemaakt
Jonge mensen
weten het niet eens meer, maar bijna vijftig jaar lang heeft Ford in Nederland
auto’s gemaakt, van de jaren dertig tot begin jaren tachtig van de vorige eeuw.
In al die jaren verlieten een paar honderdduizend auto’s de fabriekspoorten aan
de Amsterdamse Hemweg, in het westelijk havengebied.
Op 15 mei
1933 werd de Nederlandse Ford-fabriek in Amsterdam officieel geopend.
Ook Nederland krijgt zo zijn eigen vestiging. Rotterdam lijkt de meest
geëigende plaats. Er wordt grond aangekocht, het bouwterrein bouwrijp gemaakt.
Henry
Ford zal hoogstpersoonlijk de eerste
steen leggen, op doorreis van eenzelfde
bijeenkomst in Keulen.
Aangekomen op de bouwplaats, spreekt hij zijn veto uit.
De bouwplaats ligt niet aan het water, een eis voor alle Ford-fabrieken. Hij
maakt rechtsomkeer en vertrekt, de aanwezigen verbijsterd achterlatend. Korte
tijd later maakt Amsterdam van de gelegenheid gebruik en biedt een alternatieve
locatie aan: pal naast het Noordzeekanaal. Schepen met onderdelen kunnen hier
letterlijk naast de fabriek afmeren, precies zoals Ford het wil.
Nieuwe
toekomst
In 1975
lijkt een nieuwe toekomst voor Ford aan te breken. De assemblage van
personenwagens heeft inmiddels plaatsgemaakt voor die van de
Transit-bestelwagen. Amsterdam wordt het centrum voor bedrijfswagens.
De
fabriek wordt uitgebreid voor de productie van een geheel nieuwe, zware
vrachtwagen, de Transcontinental.
De verwachtingen zijn hoog. Ten onrechte
blijkt al snel. De truck is geen succes. Bij elk afgeleverd exemplaar moet
flink geld bij, zo’n 23.000 gulden volgens becijferingen. Na 8000 stuks besluit
Ford de stekker uit het project te trekken. In 1981 gaat de fabriek definitief
op slot, massale protesten ten spijt. Ruim 1100 werknemers komen op straat te
staan. De Nederlandse Ford-fabriek is daarmee definitief verleden tijd.
Inmiddels
is de zesde generatie Corvette op de markt en deze auto mag toch wel met recht
een icoon genoemd worden. Tegenwoordig is de Corvette eigenlijk de enige keus
als je veel pk’s voor relatief weinig geld wilt hebben, maar bij de eerste
generatie, de C1, was dit toch anders. De eerste twee jaar van zijn leven
beschikte de C1 namelijk over een 6 cilinder met een magere 150 pk. Lees verder ↓