Waar een turbo begin jaren tachtig het hoogst haalbare was voor autokopers en de turbo-badges niet groot genoeg op de kont van een auto konden prijken, is een auto nu juist des te begeerlijker als ie het doet zónder kunstmatige beademing.
Kijk maar naar de Porsche 911 GT3,
Lamborghini Huracán, Ferrari 812 Superfast en de Aston Martin Valkyrie. Maar
eén auto is daarop de uitzondering: de Porsche 911 Turbo S.
Het is, tot
de Porsche met een nieuwe knotsgekke GT2 komt, de ultieme 911. En in veel
gevallen misschien wel de ultieme auto. Want iets dat beter rondetijden
verpulvert, stoplichtsprintjes uitspeelt, supercars verslindt en toch met
elegantie dagelijks comfortabel te gebruiken is, vind je bijna niet.
En nu is er een nieuwe 911 Turbo, van de 992-generatie.
Ga er maar even voor zitten.
SPECIFICATIES
PORSCHE 911 TURBO S (992)
Laten we eerst even de specificaties van de nieuwe Porsche 911 Turbo S nalopen. De 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70 pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar 2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista.