DE Citroën
ID19
De Citroën ID19 was een auto geproduceerd door de Franse autofabrikant Citroën tussen 1956 en 1968. Het was een vierdeurs sedan met een opvallend ontwerp genaamd snoek of strijkijzer met een laaghangende carrosserie, een gebogen daklijn en een enkelspaaks stuurwiel.
De ID19 werd aangedreven door een 1,9-liter
vier-in-lijn-motor die 75 pk produceerde en was gekoppeld aan een
handgeschakelde vierversnellingsbak. De auto stond bekend om zijn soepele rit
en uitstekende wegligging, mede dankzij het hydropneumatische veersysteem, dat
een combinatie van hydraulische vloeistof en perslucht gebruikte voor een
comfortabele rit en nauwkeurig rijgedrag.
Een van de belangrijkste kenmerken van de ID19 was het
aerodynamische ontwerp, dat hem een futuristische uitstraling gaf in
vergelijking met andere auto's uit zijn tijd. Het was ook een relatief ruime
auto, met een ruim interieur dat comfortabel plaats bood aan vijf volwassenen.
werd geïntroduceerd en nog geavanceerdere DDe Ctroën ID19 werd uiteindelijk vervangen door de Citroën DS, die in 1955 technologie bevatte, waaronder een zelfnivellerend ophangingssysteem en een semi-automatische versnellingsbak. De ID19 blijft echter een iconische auto en is nog steeds gewild bij verzamelaars.