Powered By Blogger

woensdag 21 maart 2012

British Cars en Lifestyle 2012 (Video)

Drukte op British Cars & Lifestyle

ROSMALEN - Duizenden bezoekers kwamen zaterdag en zondag af op de British Cars & Lifestyle-beurs die dit weekeinde gehouden werd in het Autotron in Rosmalen.

Een keur aan Britse producten was er te zien en te koop. Sieraden, kleding, boekenkasten, serviezen, handgemaakte schoenen. Allemaal met een link naar Engeland.



 En natuurlijk waren er een groot aantal Engelse auto's te zien en zelfs te koop. Moris Minor, Rolls Royce Silver Wraith, Mini's, Jaguar's, MG's en nog vele merken meer.


 Je liep er ook een Engelse bobby tegen het lijf en kon er fudge eten (soor nougat). Tweedehands motoronderdelen waren er te koop van Triumph, MG, Landrover of Wolseley en muzikanten spelen op de doedelzak.


De beurs was schitterend en was s' zondags nog tot 17.00 uur te bezichtigen.







VideoFilm ↓ ↓ ↓


donderdag 15 maart 2012

Aston-Martin Dream Cars (VIDEO)

ASTON-MARTIN  DB  V8
Begin maart ging ik met mijn vrouw even naar Dover. Gezellig shoppen, lekker eten en natuurlijk naar mooie auto’s kijken. Eerst werd de voorraad Engelstalige autobladen aangevuld.
In Nederland zijn een aantal bladen te koop maar de keus is daar veel groter en de prijzen liggen veel lager. Tegenwoordig rijden er ook in Engeland veel minder aparte auto’s rond dan vroeger. Bij het naar buiten lopen werd er al naar het parkeerterrein geloerd om te kijken of daar al iets bijzonders op vier wielen te zien was. Het enige wat we tot dat moment gezien hadden was een Figaro op een autoambulance, in Calais. Op de parkeerplaats in Tenterden was niets te zien maar toen we een straat in liepen hadden we geluk. Daar stond een Aston Martin geparkeerd.


Een mooie acht cilinder coupe V8 uit de jaren zeventig. Brett Sinclair reed in een soortgelijke auto in de serie de Versierders. In Engeland heette de serie the Persuaders.


Terwijl ik foto’s van de prachtige donkerblauwe auto maakte kwam de eigenaar aangelopen. Tijd om even te vragen hoe oud de auto was. Uit 1976, was het antwoord. Op mijn opmerking over the Persuaders moest hij lachen en hij zei dat hij nou niet precies op Brett Sinclair leek.


De volgende ochtend viel ik haast ondersteboven van verbazing toen ik terug naar het hotel liep. Daar stond weer een Aston Martin geparkeerd. Maar dit keer een fonkelnieuwe Rapide. In Nederland goed voor een kleine 3 ton in euro’s. Welke zou ik kiezen als geld geen probleem was?

vrijdag 24 februari 2012

Rolls-Royce Silver Shadow (1965-1980) Video

Rolls-Royce is een merk van tradities en traditionele auto’s

 Maar met de Silver Shadow maakt het in 1965 een radicale ommezwaai naar een moderner type auto. De carrosserie is voor het eerst zelfdragend, de wielophanging onafhankelijk en de auto is voorzien van een hydropneumatisch veersysteem rondom, dat samen met Citroën is ontwikkeld. Vanaf 1969 is dit systeem overigens alleen nog maar op de achterwielen gemonteerd, want dat bleek al voldoende te zijn.
Onder de motorkap ligt een V8 met een inhoud van 6.230 cc en een vermogen van zo’n 190 pk (het merk gaf geen vermogenscijfers op, maar volstond met de melding ‘voldoende’). Een jaar na de introductie, in 1966, is er ook een Silver Shadow Coupé en weer een jaar later volgt er op basis van die coupé een cabriolet.



Zowel de coupé als de cabriolet worden tot 1971 gebouwd, waarna ze wat lichte modificaties krijgen en tevens nieuwe namen: Corniche en Corniche Cabriolet. In 1970 is de cilinderinhoud van de V8 al vergroot naar 6.750 cc. De sedans na 1977 heten Silver Shadow II en hebben tal van modificaties ten opzichte van de eerste serie. Stuurinrichting en voorwielophanging zijn de belangrijkste technische veranderingen, maar ook bumpers en uitlaat zijn anders en er is centrale deurvergrendeling. Van de eerste serie werden er 19.493 gebouwd, van de tweede 8.425 - serieus veel voor een nichefabrikant als Rolls-Royce. De Bentley T1 en T2 zijn op wat minieme details na precies dezelfde auto’s, maar worden in kleinere aantallen gebouwd. De Rolls-Royce Corniche cabriolet wordt nog tot 1989 gebouwd. Dan is de gewone Silver Shadow al negen jaar niet meer te koop.