Powered By Blogger

vrijdag 1 november 2013

Jaguar E-type (1961-1975) (Videofilms)



Jaguar E-Type de mooiste sportwagen ter wereld ooit gebouwd




 Op de Salon van Genève van 1961 komt Jaguar met de sensatie van het jaar: de E-type. Het door Malcolm Sayer getekende uiterlijk verwijst naar de D-type, de sportwagen waarmee Jaguar in de jaren ‘50 winnaar van Le Mans werd. 




De E-type is de snelste in serie gebouwde auto van dat moment. De van de XK afkomstige 3,8-liter zescilinder-in-lijn levert in de nieuwe sportwagen 210 pk (265 SAE-pk), goed voor een ontzagwekkende topsnelheid van 240 km/h. 




De E-type is verkrijgbaar als OTS (Open Two Seater) en FHC (Fixed Head Coupe). Met zijn onafhankelijke achteras en schijfremmen rondom is het onderstel behoorlijk geavanceerd. In 1964 wordt de 3,8 vervangen door een 4,2-liter exemplaar. Ook komt er een nieuwe 4-versnellingsbak. Het aluminium op dashboard en middenconsole verdwijnt en er worden nieuwe stoelen gemonteerd. 




Tevens is van de E-type voortaan een 2+2 coupé leverbaar, met langere wielbasis en hoger dak. Dankzij de langere wielbasis van de 2+2 is montage van een automatische versnellingsbak nu ook mogelijk. 




Onder invloed van de strenge US-veiligheidseisen verdwijnen in 1968 (wanneer de Series 1,5 de Series 1 aflost) de glazen afdekkingen van de koplampen en de tuimelschakelaars op het dashboard. De Series 2 die in 1969 op de markt komt, kenmerkt zich door grotere bumpers, een grotere koelluchtopening en nieuwe achterlichtunits die nu onder de bumper zijn geplaatst. Als optie is nu ook stuurbekrachtiging leverbaar.



Vanaf 1971 is het de beurt aan de Series 3. Deze heeft een nieuwe 5,3-liter V12 met 268 pk onder de lange motorkap. 


De neus heeft een grote grille gekregen met een verchroomd rooster en de wielkuipen zijn voorzien van een opstaand randje. Eind 1973 stopt de produktie van de E-type coupé. De laatste roadsters lopen in 1974 van de band. In 1975 neemt de XJ-S het stokje van de E-type over. Er zijn dan in totaal 72.473 E-types van de band gerold.

E-type and Eagle Speedster - Top Gear - BBC ↓



Technische gegevens Jaguar E-type Type 3.8 5.3 V12 Bouwjaren 1961-1964 1971-1975 Bouwwijze 6 cil., lijn 12 cil., V Cilinderinhoud 3781 cc 5343 cc Brandstof benzine benzine Aandrijving achter achter Vermogen 210 pk/4750 tpm 268 pk/5750 tpm Koppel - - Lengte 445 cm 469 cm Breedte 166 cm 168 cm Hoogte 118 cm 124 cm Wielbasis 244 cm 267 cm Massa 1220 kg 1511 kg Topsnelheid 240 km/h 241 km/h Acceleratie 7,4 s 6,8 s Prijs - - Productieaantal 15.482 15.287


JAGUAR E-TYPE  serie 1  ↓



De mooiste jaguars

http://janwib.blogspot.nl/2013/10/de-mooiste-jaguars-video-xj-220.html

vrijdag 25 oktober 2013

54 jaar oude, splinternieuwe Mini onthuld ! (Video)



De unieke Mini reBorn onthuld
Born/Rijswijk. Op de plaats waar volgend jaar nieuwe MINI's van de band rollen, is gisteren de unieke Mini reBorn onthuld. Het is de spectaculaire 'barn find' die vorig jaar opdook in Groningen.

 Een van de oudste Mini's van de wereld en  wellicht de oudste van Nederland.


Ontdekking. Na de ontdekking dat deze vroege Mini met productienummer 983 in 1959 door Molenaars Automobiel Fabrieken in Amersfoort is geassembleerd, stelde VDL Nedcar uit eigen gelederen een restauratieteam samen. Vijf zorgvuldig geselecteerde medewerkers zijn vervroegd uit de WW gehaald om aan dit project te werken.




Sommige carrosseriedelen zijn met de hand nagemaakt en nieuw plaatwerk is teruggebracht naar de specificaties van 1959. Ook de monteur die werkte aan de aandrijflijn vond volop uitdagingen.


Zoals een motorblok, waar na 30 jaar stilstand geen beweging meer in te krijgen was. Of de versnellingsbakrevisie, met onderdelen die al lang niet meer leverbaar zijn. 


De autobekleder heeft beide deurpanelen met de hand nagemaakt en de oorspronkelijke hemelbekleding weer geplaatst. 


De spuiter zette tenslotte het puntje op de i met de originele Mini kleur: Farina Grey. Interactie met Mini fans. Het restauratieproject is de afgelopen vijf maanden in meer dan 45 landen heel enthousiast gevolgd in de media en online - onder meer via www.facebook.com/Mini.reBorn1959, waarop alle milestones goed mee te beleven zijn. 



De pagina scoorde likes uit alle hoeken van de wereld. Opmerkelijk is dat in deze kring volgers nog verrassend veel originele onderdelen voorhanden waren- waarvan dankbaar gebruik is gemaakt. Grootste bron van kennis en onderdelen was natuurlijk 1959 miniregister.com waar wereldwijd nog 155 Mini's van het eerste bouwjaar zijn geregistreerd. 


Start MINI productie in Born. In de tweede helft van 2014 -het jaar waarin Mini 55 wordt - start de productie van MINI in het Limburgse Born.



Het VDL Nedcar restauratieteam gaat dan samen met vertrouwde collega's splinternieuwe MINI's bouwen. De Mini reBorn is hun proeve van bekwaamheid en meesterwerk tegelijk. Precies zoals zijn schepper, Sir Alec Issigonis het in 1959 bedoeld heeft. Het nieuwe paradepaardje van VDL Nedcar en MINI krijgt een prominente plaats in de Nederlandse autofabriek - tenminste, als de herboren Mini niet op tournee is langs internationale autotentoonstellingen.

Citroën Traction ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/08/citroen-traction-avant-1934-1957-video.html

Miljonair pakt boete van € 95.000 voor te hard rijden



Miljonair pakt boete
van € 95.000 voor 27 km/u
te hard.

Only in…..? …juist: Finland. Het EU-land waar je als burger naar draagkracht wordt beboet, zonder dat er wordt gekeken naar de proportionaliteit van de straf. “Jij hebt meer dan ik, dus lever maar in dat kapitaal.” ‘Privileges’ is immers een woord dat een vieze smaak in de mond teweegbrengt bij sommige mensen. De Fin Anders Wiklöf, afkomstig van vlakbij de Turku-archipel, reed 77 waar 50 km/u was toegestaan, en kreeg een prent van 95.000 euro toegestuurd. In Nederland had dit geintje hem 267 euro gekost. We zijn nu nog meer benieuwd naar het sanctiebedrag van de foutparkerende RS6 van gisteren. (Aland Stiningen, via Quote) Wellicht de bekendste Fin van dit moment, Kimi Raikkonen (die gisteren zijn 34ste verjaardag vierde), kreeg enkele jaren geleden ook al te maken met de absurde boetecultuur in zijn thuisland: nadat hij met zijn bootje op een aanhanger staande werd gehouden, geen geldige papieren kon tonen en een extra spiegel was vergeten, mocht de Formule 1-coureur 30.000 euro aftikken. Het is overigens niet bekend in wat voor auto Wiklof zijn vreselijke overtreding beging. In Nederland is de GgggristenUnie overigens groot voorstander van een dergelijke bij wet geregelde diefstal-constructie, die de boetes naar draagkracht naar mijn mening zijn. 
Moet dit dan ook in Nederland ?