TVR extreme auto’s
Extreme auto’s, daar zijn ze bij TVR dol op. Deze Sagaris werd op een Britse autoshow onthult en slaat wat dat betreft alles. De Tagaris is gebaseerd op de T350, maar heeft een grotere spoorbreedte. De zes-in-lijn van de Tuscan S zorgt voor de aandrijving, dus dat betekent 400 pk! Prestatiecijfers worden niet gegeven, maar de Tuscan S haalt er ruim 310 km/h mee en accelereert van 0 naar 100 km/h in 4 seconden. In het interieur past TVR koolstofvezel materiaal toe.
De producten van TVR zijn stuk voor stuk zulke knotsgekke creaties.
Niet lang voordat het merk mij ontviel was er echter één model dat absoluut de kroon spande: de Sagaris.
De Sagaris is een afgeleide van de in 2002 geïntroduceerde T350C. TVR was echter niet van plan mensen de kans te geven de twee door elkaar te halen: het model werd voorzien van inkepingen in neus, dak en achterwerk die eruit zagen alsof ze met een enorme hakbijl waren aangebracht.
Een agressieve voorbumper, kwaad loerende koplampen, zwarte achterlichten en een bizar uitlaatsysteem maakten het feest compleet
Bakbeest
uit Wit-Rusland
Dit enorme bakbeest uit Wit-Rusland is niet alleen heel groot en zwaar, maar beschikt ook over twee(!) V16 turbodieselmotoren die ieder een inhoud hebben van 65 liter.
Elke motor heeft een vermogen van 2.300 pk/9.313 Nm en in totaal heeft deze BelAZ 75710 kiepwagen dus 32 cilinders, 4.600 pk, 18.616 Nm en een motorinhoud van 130 liter.
Hoe hard je daarmee kan rijden?
De topsnelheid ligt volgens de fabrikant op 64 km/u en dat is te behalen als hij volledig beladen is. Leeg weegt deze kiepwagen 360 ton en er kan 496 ton aan vracht vervoerd worden.
Best bizar dat zo’n enorm gevaarte van bijna 1.000 ton in staat is om een snelheid van 64 km/u te halen.
Importeur
voor de Russische auto’s in Borculo Nederland
1962 duikt er een nieuwe importeur op voor de Russische auto's in Nederland: N.V. Automobiel Maatschappij "Caland". De nieuwe importeur is gevestigd in Borculo.
Nieuw is ook dat de auto's niet meer rechtstreeks uit de Sovjet Unie komen. Alle in Nederland geleverde auto komen vanaf dat moment via België naar Nederland. In België is in 1959 de assemblage van de Moskvitch en Volga begonnen bij de firma Sobimpex in Antwerpen.
www.volga.nl
Het bijzondere aan de Belgische Moskvitch en Volga modellen is dat de auto's ook leverbaar zijn met een Perkins dieselmotor, die in Antwerpen in de auto's worden ingebouwd, de dieselmotor wordt vanaf 1962 ook in de Volga ingebouwd.
De Moskvitch heet op de Nederlandse markt vanaf dat moment net als in België "Scaldia" (Latijns voor Schelde).
Al tijdens de eerste vijf maanden dat de Volga met dieselmotor te koop is in België, neemt hij 20% van alle verkochte auto's met dieselmotor voor zijn rekening.