Powered By Blogger

woensdag 22 januari 2014

Maserati 100 jaar jubileum MECC Maastricht (Videofilm)


100 jarig Maserati jubileum uitgebreid belicht tijdens Interclaccics & Topmobiel 

 100-jarig Maserati jubileum werdt uitgebreid belicht tijdens InterClassics & TopMobiel 2014 Maastricht, 10 oktober 2013 – Tijdens oldtimerevenement InterClassics & TopMobiel, van 17 t/m 19 januari 2014 in MECC Maastricht, werdt het 100-jarig jubileum van het Italiaanse automerk Maserati uitgebreid belicht. Hiermee is ‘100 Jaar Maserati’ dit jaar één van drie beursthema’s. Mede door de rijke geschiedenis van Maserati heeft de organisatie voor dit beursthema gekozen. ‘Gedurende de 100 jaar die Maserati nu bestaat, heeft dit toonaangevende automerk interessante veranderingen en ontwikkelingen doorgemaakt, waardoor het is uitgegroeid tot een icoon in de autowereld.






 Het merk heeft de afgelopen eeuw zeer zeker niet stilgestaan’, aldus Erik Panis, Manager Exhibitions van MECC Maastricht.
Historie Maserati Het automerk is in 1914 door de zes gebroeders Maserati opgericht. Van medio de jaren twintig tot de jaren vijftig spitsten de broers zich toe op de productie van raceauto’s. Met name de beroemde Tipo 26, 250F en de Birdcage waren zeer succesvol. Aan het eind van de jaren vijftig zijn ze ook met de bouw van straatauto’s gestart. 
Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !



Het merk bouwde gedurende de jaren zestig en zeventig een reputatie op als producent van exclusieve GT’s. Doordat Citroën het merk in de jaren zeventig overnam, was de hydraulische techniek van Citroën vanaf dat moment in de auto’s terug te vinden. Eind jaren zeventig nam De Tomaso het bedrijf over. Met de ontwikkeling van de Biturbo in 1982, maakte hij met merk bereikbaar voor een groter publiek. Later werd de fabriek onder management van Ferrari geplaatst. 




Het eerste model onder hun bewind was de 3200GT, welke een acht cilinderbiturbomotor had. Daarna werd er overgegaan op conventionele motoren zonder turbo’s. Deze zijn in de huidige modellen nog te vinden. Recent is Maserati toegevoegd aan Alfa Romeo binnen de Fiat-groep. Maar liefst 30 zeer exclusieve Maserati’s zijn tijdens InterClassics & TopMobiel te zien.




Exclusief voor dit evenement stelt het Haagse Louwman Museum één van hun topstukken, namelijk de Maserati 8CM Monoposto Grand Prix Car, beschikbaar. 
Ook konden de bezoekers van InterClassics & TopMobiel de Tipo 26↑aanschouwen. Maserati 8CM Monoposto Grand Prix Car In deze eerste Monoposto (eenzitter) van Maserati reden de beste coureurs aller tijden, waaronder Tazio Nuvolari, Raymond Sommer en Piero Taruffi. Laatstgenoemde behaalde met deze racewagen een derde plaats in de Coppa Acerbo . Een reglementswijziging in 1933 maakte de auto ongeschikt voor de Grand Prix. Sinds 1988 is dit topstuk in het bezit van het Louwman Museum

 Inmiddels is de wagen naar zijn oorspronkelijke eenzittervorm teruggebracht.   Tipo 26 De Tipo 26 is de eerste door Maserati gebouwde racewagen. Niet alleen werd deze auto in 1926 gebouwd, ook werd er in dit jaar voor het eerst mee geracet. Door de uitstekende specificaties, werden er destijds al topsnelheden van 180 tot 200 kilometer per uur mee bereikt. Nadat Anthony Hartley de wagen met originele onderdelen renoveerde, namen J. Cumming en Ronald Gunter in 1934-35 in Groot-Brittannië ermee deel aan de Southport en Saltburn strandraces. 
Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !




























InterClassics & TopMobiel InterClassics & TopMobiel is het grootste oldtimerevenement van de Benelux en vond plaats van 17 t/m 19 januari in MECC Maastricht

















 De mooiste en meest exclusieve voertuigen in de Benelux, maar ook alles op het gebied van onderdelen en automobilia en de thema’s ‘100 jaar Maserati’, ‘Mustang Big Screen Heroes’ & ‘Pre War Race Legends’ maken het evenement een must voor de oldtimerliefhebber. Dit alles op een record oppervlakte van maar liefst 33.000 m²

vrijdag 10 januari 2014

Vispotje janwib


Vispotje van stevige vis

Ingrediënten:           1 Kleine ui. 
                                  2 Paprika,s
                                  2 eetlepels Olie.
                                  300 gram Aardappelen.
                                          1 blikje gesneden Tomaten.
                                      1 blokje Tuinkruiden bouillon.
                                      1 kleine Chilipeper of 
                                      1/2 theelepel   Chilipoeder.                       
                                       200 gram Visfilet van stevige vis.
                                       Peper en Zout.

Bereiding:                   

Maak de Ui en de Paprika schoon en snijd de Ui in snippers. 

Snijd de Paprika en de Aardappels in blokjes. Fruit de Ui de paprika en de Aardappelblokjes 3 minuten in de olie.

Voeg de het Bouillonblokje de gesneden Tomaat de Chilipeper en iets water toe en stoof het geheel met de deksel op de pan in 12 minuten gaar. 

Snijd de Vis in blokjes en bestrooi het met Peper en Zout en voeg de laatste 5 minuten de Vis toe. 
Maak het geheel op smaak met Peper en Zout. 

Het gerecht is voor 2a 3 personen en Super Lekker.

zaterdag 4 januari 2014

Autosport met Austin Healey en Triumph TR6 (video)













Triumph TR 6  en Austin Hayly
Twee roadsters met zescilinder

Twee roadsters met zescilinder. Brits. Geboortejaar 1957 versus 1975. Generaties met botsende karakters; de behoudende fifties tegen de wilde seventies. Weet de jeugd het weer eens beter? Twee roadsters met een Nederlandse vechten het uit op bochtenparadijs Madeira.




Onder de motorkap was het verschil tussen Triumphs TR4 en TR5 groot: de viercilinder met carburateur had plaatsgemaakt voor een ingespoten zes-in-lijn. Uiterlijk waren de veranderingen echter lang niet zo schokkend. Maar met de komst van de Triumph TR6 in januari 1969 werd ook dat weer gecompenseerd. 




De 2.498 cc zescilinder leverde 150 pk. Tenminste: als de auto geleverd werd aan deze kant van de oceaan, want alle Amerikaanse versies moesten het met een stuk minder vermogen doen: 104 pk. Dit was met name te danken aan de strengere Amerikaanse eisen voor uitstoot. TR6-en hadden in de VS bovendien nog een carburateur in plaats van brandstofinjectie. Na 1973 (het jaar van de oliecrisis) werd de continentale TR6 trouwens ook minder sterk en moest-ie het met 125 pk’s doen dankzij een nieuw brandstofinjectiesysteem en veranderde nokkenas. 



Opvallend is ook de spoiler onder de voorbumper die vanaf dat jaar werd gemonteerd. Nuttige opties waren een overdrive en een stalen hardtop die leverbaar waren tot het model werd opgevolgd door de TR7 in 1976. Het overgrote merendeel van de 94.619 gebouwde Triumphs TR6 ging naar Amerikaanse klanten en heel veel van de auto’s die bij ons rondrijden komen daar ook weer vandaan.

Austin-Healey




Nadat coureur Donald Healey een contract had getekend met Austin om samen een sportwagen te gaan bouwen, was de Austin-Healey 100 in 1954 een feit. Deze oerversie van wat een enorme verkoophit zou worden, kwam nog met een 2.660 cc viercilinder motor, maar een zescilinder was er al vanaf 1956: de 100/6. Nog eens drie jaar later verscheen de


Austin-Healey 3000, die dankzij zijn nieuwe zescilinder lijnmotor met een inhoud van bijna drie liter (2912 cc) al snel de bijnaam ‘Big Healey’ kreeg. 



De Big Healey 
Het vermogen was 124 pk waarmee de top rond de 185 km/h lag, maar stevig opgevoerde fabrieksauto’s werden al snel ingezet in races en – vooral – rallys.



 http://janwib.blogspot.nl/2013/12/austin-healey-prachtige-sportwagen-video.html

 In die tak van sport wisten de grote Healeys binnen korte tijd een enorme reputatie op te bouwen. De auto kwam met schijfremmen rondom en desgewenst een piepklein bankje achterin. Op de optielijst vond je verder onder andere nog een overdrive, een kachel, een gelamineerde voorruit, tweekleurige lak en een hardtop. In 1961 kwam de 3000 Mk2 die in eerste instantie was uitgerust met niet twee, maar drie SU carburateurs, met 8 pk’s extra. Ook waren er nu een bolle voorruit en draai- in plaats van schuifruitjes. Weer twee en een half jaar later volgde de 3000 Mk3 die dankzij verdere modificaties met 150 pk kwam. Van de rasechte sportwagen die de 100 was, was de auto in 3000 Mk3-uitmonstering nu in een super-de-luxe zwaargewicht veranderd.