Italiƫ
begint in 1957 met de Fiat 500
De massamotorisering van Italiƫ begint in 1957 met de Fiat 500.
Het vierzits autootje met de bijnaam ‘rugzakje’ is de opvolger van de beroemde Topolino. De luchtgekoelde motor is, net als bij de 600, achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan. De wielophanging is rondom onafhankelijk, de vierversnellingsbak is op de vloer geplaatst.
Klik op de foto's voor een
grotere afbeelding !
De vroege versies hebben naar achteren scharnierende portieren. De tweecilinder met 479 cc perst er 13 pk uit bij 4.000 tpm. Later dat jaar neemt het vermogen toe tot 15 pk. Bijzonder is dat bij de basisversie (Economica) de ramen niet open kunnen.
Wel heeft de 500 een canvas dak, dat naar achteren opgerold kan worden, voor de nodige frisse lucht. In 1960 verschijnt zelfs een stationversie, Giardiniera genaamd.
Deze heeft een grotere wielbasis en een horizontaal geplaatste motor (onder de laadvloer). De tevens in 1960 gepresenteerde 500D, de opvolger van de 500, beschikt over een sterkere motor van 499 cc, met 18 pk bij 4.400 tpm. In 1965 vervangt de 500F de 500D, met als belangrijkste verschil de nu naar voren scharnierende portieren, wat een verbetering van de veiligheid betekent.
In 1972 verschijnt de laatste versie, de 500R, met andere wielen en een nieuwe motor van 594 cc, afkomstig van de Fiat 126. In de 500R levert de motor echter iets minder vermogen, namelijk 18 pk. Wanneer in 1975 het doek valt voor de 500, zijn er meer dan 3.678.000 exemplaren gebouwd.
De Giardiniera wordt onder de merknaam Autobianchi nog verkocht tot 1977.
Technische gegevens Fiat 500
Type - R
Bouwjaren 1957-1957 1972-1975
Bouwwijze 2 cil., lijn 2 cil., lijn
Cilinderinhoud 479 cc 594 cc
Brandstof benzine benzine
Aandrijving achter achter
Vermogen 13 pk/4000 tpm 18 pk/4000 tpm
Koppel - -
Lengte 297 cm 297 cm
Breedte 132 cm 132 cm
Hoogte 132 cm 132 cm
Wielbasis - -
Massa 470 kg 509 kg
Topsnelheid - 95 km/h