De Alfa
Romeo Alfasud is een compacte wagen van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De
Alfasud werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld in 1971 en bleef in
productie tot 1984. Begin jaren 1960 werd bij Alfa Romeo besloten om een
kleinere wagen te produceren dan de Giulia.
De Alfasud kent geen voorganger en
moest volledig nieuw worden ontworpen.Deze auto
had alles om in de jaren 70 de beste compacte auto te worden: energieke
boxermotoren (een primeur voor Alfa), een uitstekend weggedrag
(voorwielaandrijving, nog een primeur), vier schijfremmen en aantrekkelijke
loos.
De naam had hij te danken aan de locatie van zijn fabriek in de buurt van
Napels, die werkgelegenheid moest creëren in een arme streek. Helaas roestte
deze Alfa sneller dan zijn schaduw…
Klik op de foto,s voor een nog grotere afbeelding !
We kunnen
vrij gerust stellen dat er vandaag geen echt slechte auto’s meer worden
gemaakt.
50 jaar geleden was dat wel even anders en de Austin Allegro werd toen
regelmatig “the worst car in the world” genoemd.
Die reputatie achtervolgt hem
ook vandaag nog, maar is ze terecht ?
Het
riedeltje is gekend: het moeilijkste scenario voor ingenieurs is een opvolger
bedenken voor een bestseller, zeker wanneer de rekeningen van het bedrijf leeg
zijn.
De kleine BMC 1100/1300 (codenaam ADO 16) die begin de jaren ’60 op de
markt kwam kende een immens succes.
Hij was praktisch, innovatief en wendbaar
en symboliseerde heel goed de dynamiek van BMC en Britse ondernemingen aan het
begin van dat decennium.
Een jaar of
tien later werd de droom stilaan een nachtmerrie: de BMC was een British
Leyland geworden en de ene strategische blunder volgde de andere op.
Bovendien
was de sociaaleconomische context ingewikkeld, waardoor de flop van deAllegro
bijna onvermijdelijk werd.
Nederlander
koopt uiterst zeldzame klassieker die 35 jaar onaangeroerd in container stond
De eigenaar
van Porsche Centrum Gelderland heeft de hand weten te leggen op een van de
duurste en zeldzaamste Porsches aller tijden. De Porsche 550 Spyder uit 1955 werd
vorige week ontdekt en arriveert volgende week met het vliegtuig in Nederland.
De
ontdekking van de Porsche 550 Spyder uit 1955 wordt door kenners omschreven als
‘de vondst van de eeuw’.
De auto werd herontdekt door Bobby Green van Old Crow
Speed Shop. In een Facebookbericht schrijft hij dat de auto eigendom was van
ene Les Gunnarson.
Toen hij overleed, liet hij een verzameling Britse
motorfietsen en andere voertuigen achter. Green hoorde via vrienden over de
motoren en reisde naar Orange County om de tweewielers te onderzoeken.
Toen hij
bovenaan de heuvel kwam in Californië, waar de motorfietsen waren opgeslagen,
zag hij ook de rode Porsche in een zeecontainer. De auto was in zeer goede
staat en had alleen maar een paar lekke banden. Met dit specifieke model werd
zowel op Hawaii als op de Bahama’s geracet. Daarna werd de auto opgesloten in
een zeecontainer in Orange County.
James Dean
De Porsche
550 werd beroemd als de auto waarin James Dean reed toen hij verongelukte, maar
de auto is meer dan dat. Met een gewicht van iets meer dan 600 kilo en zijn 110
pk sterke luchtgekoelde motor, won de wagen vanaf 1953 veel races van veel
grotere en sterkere auto's en kreeg het model de bijnaam ‘reuzendoder’.
De 550
Spyder heeft serienummer 0069. De auto werd in de jaren 50 en 60 succesvol
bestuurd door de Amerikaanse motorbootracer Loretta Turnbull en haar broer Ray.
Na het succes van de Turnbulls met de auto, werd hij in 1963 verkocht aan
Gunnarson, die de Porsche begin jaren tachtig restaureerde. In 1985 ging de
auto de container in.
2000 dollar
Kort nadat
hij het voertuig had gevonden, belde hij zijn vriend en filmmaker Blue Nelson,
omdat hij wist dat hij goede contacten had in de Porsche-wereld. Een van die
contacten was de eigenaar van Porsche Centrum Gelderland. Gunnarson kocht de
auto in 1963 voor slechts 2000 dollar. Inmiddels zijn deze uiterst zeldzame
racewagens vele miljoenen waard. De auto komt volgende week aan in Nederland.