Powered By Blogger

zondag 22 oktober 2023

Een belangrijke auto in de geschiedenis (VideoFilm)





40 JAAR FIAT UNO

Fiat speelt tegenwoordig maar een kleine rol, ook nog grotendeels dankzij de charmes van de kleine 500. 

Ten tijde van de Fiat Uno hing de Italiaanse autovlag er heel anders bij. De razend populaire Hats back viert dit jaar zijn veertigste verjaardag.

Fiat 500 (VideoFilm)


DE FIAT 127

Fiat is zo vriendelijk om ons zelf te wijzen op de bijzondere 40e verjaardag van de Uno, die in 1983 werd gelanceerd. We schamen ons wel een beetje dat we er zelf niet aan hebben gedacht, want de Uno is zonder meer een belangrijke auto in de geschiedenis van Fiat

De 500 en Panda zijn legendarischer, maar de Uno introduceerde veel nieuws en trok veel klanten en was in alles lichtjaren moderner dan zijn voorganger, de 127.

De FIAT Uno

zondag 15 oktober 2023

Twee bijzondere Mercedes-sen 190 E 190 SL sportwagen (VideoFilm)




1994 Mercedes-BenzMercedes-Benz 190E Jan des Bouvrie edition


 Unieke Mercedes 190 E 2.0 als Designer Edition welke in een kleine oplage door Jan des Bouvrie is vorm gegeven.

MERCEDES 190 SL een bijzondere sportwagen

Zonder enige twijfel een van de meest exclusieve Mercedes 190 modellen ooit gemaakt. De basisuitvoering is al erg compleet met een 5- versnellingsbak, airco (functioneert), open dak, tempomaat, armsteun, radio, getint glas, lichtmetalen velgen etc.etc.Daarnaast is het interieur voorzien van tweekleurig leder, mooi zwarte panelen in hoogglans zwarte pianolak en de beplating rondom is mede aangepast in hoogglans zwart.

Dankzij de soepele en zuinige 2.0 liter motor eg vlot en een plezier om mee te rijden.

donderdag 5 oktober 2023

De meest spraakmakende auto in 1982

Natuurlijk behandelen we in de serie 'topjaar 1982' de Citroën BX. Een van de meest spraakmakende nieuwkomers in dat mooie jaar met toppers als de Ford Sierra, de Mercedes 190, de Volvo 760, de Opel Corsa en ga zo maar door. 

Wat maakte de Citroën BX zo bijzonder dat we veertig jaar na zijn presentatie zo uitgebreid stilstaan 

Hoe zag het aanlooptraject eruit?

In 1982 was Citroën wel toe aan iets nieuws in de middenklasse. De GS/GSA reed immers al rond sinds 1970. Sinds Citroën tot het PSA-concern behoorde, verschenen al de LN en de Visa op basis van de Peugeot 104. De BX was het eerste écht nieuwe model dat onder PSA-regie werd ontwikkeld. Het platform moest ook geschikt zijn voor de latere Peugeot 405 en het is te danken aan het doortastende Bureau d’Études van Citroën dat de achteras vlug opnieuw werd ontworpen, zodat hydropneumatische vering kon worden doorgevoerd. Met de vormgeving wilde het niet erg vlotten. De studies leken sterk op doorontwikkelingen van de CX en GSA, terwijl Citroën op zoek was naar een nieuwe vormtaal. Daarop werd voor het eerst in de historie van het merk een ontwerper van buiten aangetrokken. Het winnende ontwerp was van Bertone, of beter gezegd van Marcello Gandini, die daar destijds hoofdontwerper was.